Kas yra skaitmeninis raštingumas?
Netikros naujienos, gilieji padirbiniai, elektroninės patyčios, skaitmeninis sukčiavimas, saugos ar saugumo iššūkiai – tai nepageidaujamas skaitmeninio pasaulio poveikis. Dėl to šis naujas žmonijos išprusimo įgūdis – skaitmeninis raštingumas – turi būti lavinamas visą gyvenimą.
Dirbtinis intelektas, robotika ir debesų kompiuterija yra šių dienų technologiniai pasiekimai, atnešantys didžiulį progresą, o drauge – ir naujus iššūkius, kai naujovėmis sumaniai pasinaudojama nebūtinai siekiant gerų tikslų.
Pasirinkite temą:
Skaitmeniškai raštingas žmogus – koks jis?
Skaitmeniškai raštingas žmogus geba informacijos ieškoti, ją įvertinti, rūšiuoti, valdyti ir savarankiškai kurti skaitmeninį turinį bei panaudoti jį siekiant asmeninių ar profesinių tikslų. Tai reiškia gebėti:
- Surasti informacijos šaltinius efektyviai naudojantis paieškos sistemomis.
- Rūšiuoti ir atsirinkti labiausiai poreikius atitinkančią informaciją.
- Įvertinti informacijos vertę atsižvelgiant į jos patikimumą, tikrumą ir autorystę.
- Valdyti informaciją suprantant, kaip ją tinkamai naudoti, pavyzdžiui, kaip cituoti šaltinį ar atsisiųsti failus.
- Kurti originalų turinį neplagijuojant kitų darbo.
Skaitmeninis raštingumas – tarp 8 visą gyvenimą trunkančio mokymosi gebėjimų
Taip jis įvardijamas Europos Sąjungos dokumente, susijusiame su rekomendacijomis dėl bendrųjų visą gyvenimą trunkančio mokymosi gebėjimų:
- Bendravimas gimtąja kalba.
- Bendravimas užsienio kalbomis.
- Matematiniai gebėjimai ir pagrindiniai gebėjimai mokslo ir technologijų srityse.
- Skaitmeninis raštingumas.
- Mokymasis mokytis.
- Socialiniai ir pilietiniai gebėjimai.
- Iniciatyva ir verslumas.
- Kultūrinis sąmoningumas ir raiška.
Visi šie gebėjimai laikomi vienodai svarbiais, nes gali padėti gerai orientuotis žinių visuomenėje. Daugelis gebėjimų persipina ir papildo vienas kitą.
Svarbiausi klausimai ir atsakymai
Kalbėkime apie tokias kompetencijų sritis: informacinis ir duomenų raštingumas, bendravimas ir bendradarbiavimas, skaitmeninio turinio kūrimas, saugumas ir problemų sprendimas. Taip kompetencijų sritis įvardija Europos Komisija Europos skaitmeninio raštingumo sistemoje piliečiams („DigComp“).
Kiekviena iš tų sričių apima konkrečias skaitmenines kompetencijas, tokias kaip: duomenų ar informacijos paieška, filtravimas, naršymas, dalinimasis informacija skaitmeninėse platformose, asmeninių duomenų ir privatumo apsauga ir kitas, iš viso jų išvardijama 21. Pasitikrinkite, kiek iš jų esate įvaldę.
Kaip galėtume vadinti kartą, užaugusią naujųjų technologijų laikais? Visą savo gyvenimą jie naudojosi kompiuteriais, žaidė video žaidimus, įvaldė išmaniuosius telefonus, video kameras, nuotolinio valdymo įrenginius ir kitus skaitmeninio amžiaus žaislus. Visa tai – integrali jauno žmogaus gyvenimo dalis.
Jaunoji karta, kuri itin paprastai įvaldo technologijas, turi tokius pavadinimus kaip N-Gen (N – net), D-Gen (Digital), i-Gen (visą paauglystę praleidę su išmaniaisiais). Amerikietis rašytojas ir kalbėtojas edukacijos temomis Mark Prensky šią kartą yra pavadinęs „skaitmeniniais čiabuviais“, o vyresnio amžiaus žmones – akcento neatsikratančiais „skaitmeniniais imigrantais“.
Šie metaforiški pavadinimai, pasiūlyti dar 2001 metais, tebekelia diskusijas ir tai džiugina, nes ir apie skaitmeninių įgūdžių ugdymą, ir apie būtinybę mažinti atotrūkį tarp kartų, turime kalbėti dažniau ir daugiau, siekiant keisti situaciją.
Skaitmeninio raštingumo lygis periodiškai matuojamas kiekvienoje Europos Sąjungos šalyje. Skaitmeninių įgūdžių rodiklis – skaitmeninės ekonomikos ir visuomenės indeksas – yra dalis rodiklių, būtinų naudojantis skaitmeninės visuomenės teikiamais privalumais ir galimybėmis.
Palyginimus tarp šalių, sričių, gyventojų ir kitų kintamųjų galite interaktyviai peržiūrėti čia (kantriai palaukite informacijos savo lange).
Čia pateikiama informacija, jog 2017 m. 43 proc. Europos populiacijos skaitmeninių įgūdžių lygis buvo nepakankamas. 17 proc. šių įgūdžių neturėjo visai. Sparčiai vystantis technologijoms tokie skaičiai rodo didelės skaitmeninės atskirties riziką. Dideli skirtumai stebimi ir tarp šalių narių. Žmonių, turinčių bent bazinius skaitmeninius įgūdžius, dalis Bulgarijoje ir Rumunijoje tesiekia 29 proc., neskaitant žymaus progreso abiejose šalyse 2017 metais, kai Nyderlanduose šis skaičius yra 79 proc., o Liuksemburge – 85 proc.
Net ir įgudę puikiai naudotis skaitmeninėmis technologijomis, balansuojame ant psichologinės gerovės rizikų slenksčio – kada interneto naudojimas gali tapti problema, kokią įtaką naršymas daro miegui, ką apie skaitmeninių technologijų naudojimą reikia žinoti, norint gebėti prireikus sutelkti dėmesį ir išlikti produktyviems – apie visa tai kalbame šioje skiltyje.
Mokykimės patys ir mokykime savo vaikus
- Ieškokime balanso. Naudojimasis technologijomis neturėtų pakeisti ir išstumti gyvo bendravimo, fizinės veiklos, pomėgių, puoselėjamų neprisijungus prie tinklo. Svarbu ir tai, kad naudojimasis technologijomis nekenktų kūnui ir psichologinei sveikatai – netrukdytų miegui, netaptų priklausomybe.
- Kruoščiai tyrinėkime tai, ką matome internete. Pradedant nuo savo vaiko mokyklos siunčiamų laiškų ir baigiant reklamomis internete, išmokite vertinti šaltinį, turinio kokybę ir patikimumą.
- Apsaugokime savo ir kitų asmeninę informaciją internete. Informacija keiskimės išmokę interneto saugumo pagrindų, pvz., sukurti tvirtus slaptažodžius, naudoti privatumo nustatymus ir gerbti kitų privatumą.
- Tinkamai naudokimės kitų žmonių darbais. Pasaulyje, kuriame bet ką galima nukopijuoti, labai svarbu išmokti teisingai cituoti šaltinius.
- Mes paliekame skaitmeninius pėdsakus. Viskas, ką veikiame skaitmeninėje erdvėje – bendraujame, kuriame, dalinamės, komentuojame – palieka pėdsakus visame žiniatinklyje. Ir visus šiuos pėdsakus gali pamatyti kiti.
- Gerbkime vienas kito idėjas ir nuomones. Skaitmeninė erdvė siūlo fantastiškas galimybes. Norint, kad šis platus virtualus pasaulis tinkamai veiktų, jame visi turime būti atsakingi ir geri skaitmeniniai piliečiai.
- Introduction to Digital Literacy (video, 1,5 min.)
- What is digital literacy (video, 3 min.)
- Seminaras „Medijų ir informacinio raštingumo ugdymo strateginės kryptys“ 2019, (video, 1 val.)
- Skaitmeninis raštingumas – ir mokytojams, ir mokiniams gyvybiškai svarbus XXI a. įgūdis
Turite klausimų?
Užpildykite formą ir mes atsakysime į jūsų klausimus: spauskite čia norėdami susisiekti