Mes padedame žmonėms išgyventi tarp ekranų.

Projektai ir tyrimai, vykstantys dabar

Skaitmeninio pilietiškumo projektas 

Mokyklose startuoja 2024 m. rudenį. Tikslas: ugdyti jaunimo įgūdžius ne tik identifikuoti įvairias interneto žalas ir didinti atsparumą joms, bet ir atsakingai, pozityviai ir kritiškai mąstant dalyvauti skaitmeninėje aplinkoje. 

Tarptautinis BootStRaP tyrimas (HORIZON Europe)

14-os šalių tyrime dalyvauja 3 Lietuvos mokyklos, 1200 paauglių. Tikslas: mažinti žalingą skaitmenizacijos proceso poveikį jaunų žmonių psichikos sveikatai. 

Vaikų vaizdo žaidimų ir mikrotransakcijų tyrimas 

Apklausa baigta, Lietuva surinko reikiamą imtį (dalyvavo per 1300 respondentų). Laukiama apdorotų duomenų, planuojama 2024 m. žiemą / 2025 pavasarį.  

Paskaitos vaikams ir suaugusiems (vyksta nuolat)

Mūsų pasiūlymai politikams

Lietuvos piliečiai turi būti įgalinti pasirūpinti savo ir savo vaikų saugumu, susijusiu su technologijų naudojimu. Tam būtinas integruotas požiūris ir dėmesys aukščiausiu lygmeniu. Technologijų poveikio klausimas privalo atsirasti kiekvienos institucijos ar organizacijos darbotvarkėje, taip kaip kiekvieno asmens kišenėje yra atsiradęs išmanus įrenginys.

Būtinas aukščiausių sprendimų priėmėjų dėmesys šiai temai, naujo atsakomybės lygio reikalavimai verslui, dėmesys prevencijai, reguliavimo mechanizmai ir įvairių sprendimus priimančiųjų bei suinteresuotųjų šalių įsitraukimas, aiškiai įvardijant kiekvieno atsakomybę.

Lietuvoje trūksta sprendimų priėmėjų valios pripažinti problemą ir imtis ryžtingų veiksmų, remiantis tokių šalių, kaip Jungtinė Karalystė, Prancūzija, Švedija pavyzdžiais, kur iniciatyvos dėl interneto naudojimo keliamų grėsmių imamasi aukščiausiu lygmeniu.

Siūlome:
1. Vyriausybei iškelti ambicingą tikslą siekti, kad skaitmeninė erdvė Lietuvoje būtų jos piliečiams viena saugiausių Europoje, šiuo tikslu parengiant nacionalinę interneto ir skaitmeninės erdvės saugumo strategiją, apimančią plačiausią įmanomą interneto naudojimo grėsmių spektrą, įskaitant ir poveikio psichikos (ypač priklausomybių požiūriu) bei fizinei sveikatai.
2. Suformuoti prie Vyriausybės tarpžinybinę darbo grupę, kuri spręstų su interneto naudojimu ir skaitmenine aplinka siejamų grėsmių ir žalų iššūkius: nustatytų naujus reguliavimus, šios temos klausimams spręsti suburtų įvairių sričių ekspertus, NVO, konsultuotųsi su visuomene, inicijuotų tyrimus, įstatymų pakeitimus ir t. t.
3. Nubrėžti naujo lygmens atsakomybės reikalavimus verslo organizacijoms, teikiančioms interneto ryšio paslaugas ar produktus. Pasiekti, kad:
a. Verslo atstovai, tiekiantys interneto ryšį bei įrenginius atvertų, įgalintų ir kiekvienam klientui (namų ūkiui) padarytų prieinama „tėvų kontrolės“ (angl. Parental Control) funkciją su galimybe riboti laiką atskiruose namų ūkiui priklausančiuose įrenginiuose. Informacija ir instrukcijos, kaip naudotis „tėvų kontrolės“ funkcija, būtų paprastos, aiškios ir suprantamos IT išsilavinimo neturintiems asmenims bei pasiektų kiekvieną klientą, aiškinant šios funkcijos svarbą, skatinant ja naudotis ir nuolat atnaujinant šią informaciją.
b. Nustatyti atsakomybę už paslėptus, klaidinančius aspektus reklamose, susijusiose su interneto bei IT paslaugų, produktų naudojimu, kai nutylimos galimos grėsmės, žalos arba skatinami priklausomybę sukeliantys aspektai.
4. Inicijuoti naujus ir tęstinius skaitmeninių grėsmių bei skaitmeninių technologijų poveikio sveikatai ir gerovei mokslinius bei taikomų intervencijų poveikio tyrimus.
5. Šviesti, edukuoti visuomenę interneto grėsmių ir žalų bei jų prevencijos tema.
a. Įvairiais sveikatos ir švietimo sistemos lygmenimis pripažinti perteklinio ekranus turinčių IT prietaisų naudojimo neigiamo poveikio žmonių sveikatai svarbą. Siekti glaudesnio bendradarbiavimo tarp institucijų ir skirtingų sričių specialistų, rūpinantis neigiamo interneto ir skaitmeninių technologijų poveikio prevencija.
b. Užtikrinti, kad temos, susijusios su skaitmeninės erdvės iššūkiais, įvairiomis grėsmėmis, įskaitant ir priklausomybės rizikas bei jų prevenciją, ugdymo įstaigose taptų privaloma pradinio ir vidurinio ugdymo dalimi.
c. Aktyviai ir nuolat stiprinti švietimo ir sveikatos bei kitų specialistų, dirbančių su vaikais ir paaugliais, kompetencijas įvairių interneto rizikų ir perteklinio skaitmeninių technologijų naudojimo poveikio jų fizinei bei psichikos sveikatai klausimais.
d. Sukurti ir įgyvendinti daugialypę prevencijos programą, skirtą apsaugoti vaikų ir paauglių fizinę bei psichikos sveikatą nuo neigiamo perteklinio ekranų naudojimo poveikio.
e. Savivaldos lygmeniu užtikrinti gyventojų, bendruomenių / šeimų švietimą, supažindinant su įvairiomis interneto grėsmėmis ir probleminiu interneto naudojimu bei būdais šių rizikų vengti.
6. Ugdymo įstaigose įgyvendinti šiuos sprendimus:
a. Visų amžiaus grupių ugdymo įstaigose reglamentuoti naudojimosi asmeniniais išmaniaisiais įrenginiais ribojimą ugdymo proceso metu, įskaitant pertraukas. Apibrėžti įstaigos turimų įrenginių naudojimo tvarką.
b. Įgalinti ugdymo įstaigų darbuotojus šviesti šeimas (tėvus, globėjus, vaikus) interneto rizikų, sąmoningo technologijų naudojimo, probleminio interneto naudojimo klausimais, aprūpinant juos reikiamais ištekliais ir resursais (žinios, mokymai, medžiaga, priemonės, kvalifikacijos kėlimas ir pan.).
7. Stiprinti visų suinteresuotų organizacijų, institucijų, įstaigų ir NVO bei privataus sektoriaus bendradarbiavimą siekiant apsaugoti kiekvieną interneto naudotoją, ypač vaikus ir paauglius nuo grėsmių ir žalų internete, įskaitant ir probleminio interneto naudojimo rizikas ir akcentuojant skaitmeninį sąmoningumą.

Dabartinių pastangų skirtų apsaugoti Lietuvos vartotojus (ypač vaikus ir jaunimą) – nepakanka. Vien dėl probleminio interneto naudojimo (PIN) didėja visuomenės pažeidžiamumas psichinės ir fizinės sveikatos srityse, atsiranda elgesio priklausomybių rizika ir dėl to kylanti ekonominė našta visuomenei. Neseniai atliktame Europos moksleivių tyrime PIN paplitimas siekė net 30 proc. (Mohler-Kuo et al., 2021).

PASIŪLYMAS ŠALIES POLITINĖMS PARTIJOMS PATEIKTAS iš rankų NVO ŠVIETIMO TINKLO, KURIO DALIS YRA SKAITMENINĖS ETIKOS CENTRAS (šis pasiūlymas teiktas 2023 m., atnaujintas – 2024).

 

NAUJIENLAIŠKIS

Prenumeruoti NAUJIENLAIŠKĮ 

Skaitmeninės etikos centro NAUJIENLAIŠKIS SPALIS 2024

Pasikvieskite mus

  • Mes vedame pamokas, edukacijas, seminarus, mokymus, diskusijų grupes – mokyklose, bendruomenėse, įstaigose ir organizacijose skaitmeninio pasaulio iššūkių, inovacijų, etinių dilemų temomis. 
  • Skaitome pranešimus, paskaitas, kuriame renginių koncepcijas ir jas įgyvendiname, renginius vedame ir moderuojame. Temos – susiję su skaitmenine erdve.

NAUDOKITĖS

• NAUJA: Adaptuoti klausimynai probleminiam interneto naudojimui atpažinti (kiekvienam) 

Pagalba specialistui (puslapis, įrankiai, metodinė medžiaga)

Medžiaga šeimos gydytojams ir psichikos sveikatos specialistams (trumpi video ir rašytinė medžiaga)

 

Išmaniųjų įrenginių ir interneto naudojimo gairės ugdymo įstaigoms (parengta su PVC)

Šeimos susitarimas (kaip susitarti taikiai dėl išmaniųjų įrenginių naudojimo, parengta su PVC)

• Skaitmeninės higienos patarimai

• Metodika Nepatogaus kino klasės* filmui „Vaikai internete / Children online”

• Edukacinė aptarimo medžiaga Nepatogaus kino klasės* filmui „TikTok Boom

• Knyga „Probleminis interneto naudojimas: kaip padėti susiduriantiems su juo“ (bus netrukus)

*„Nepatogaus kino klasė“ – nemokama edukacinių filmų ir įrankių platforma, skirta formaliam ir neformaliam vaikų ir jaunimo švietimui bei ugdymui. Platformą vysto Lietuvos žmogaus teisių centras ir tarptautinis žmogaus teisių dokumentinių filmų festivalis „Nepatogus kinas“.

kuriame POKYČIUS

pagalba SPECIALISTUi

Metodinė medžiaga apie probleminį naudojimąsi internetu; informacinis puslapis svetainėje; mokymai 400 specialistų. 

Plačiau
Skaitmeninės higienos įgūdžiai – šiandienos „must have“.

Paskaitų ciklas moksleiviams, mokytojams ir tėvams 2022-2023 m. Vilniaus mokyklose. 

Plačiau
kaip išlaikyti vairą skaitmeniniame greitkelyje? 

Priklausomybės nuo ekranų prevencija. Paskaitų ciklas moksleiviams 25-iose Kauno mokyklose.

Plačiau
Atpažinti. Pripažinti. Padėti.

Regioninė konferencija apie probleminį interneto naudojimą, drauge su Raseinių visuomenės sveikatos biuru.

Plačiau

tyrinėjame

Moksliniai probleminio interneto naudojimo (PIN) srities tyrimai 

Vaikų vaizdo žaidimai (tėvaMS, globėjaMS)

Žaidimų ir piniginių mokėjimų (mikrotransakcijų) vaikų žaidžiamuose vaizdo žaidimuose tyrimas. Siekiama nustatyti apimtį, tėvų poreikius, kurti reguliavimą. 

Plačiau (vyksta)
interneto naudojimo įpročiai (suaugusiems)

Apie interneto naudojimo įpročius, laiką, asmenybės bruožus, savijautą (apie 20 min.). Suaugusiųjų apklausos nuoroda, dalyvauti kviečiami VISI, kam virš 18 m. 

Rezultatai
interneto naudojimo įpročiai (paaugialms)

Apie internete leidžiamą laiką, asmenybės bruožus, savijautą. Apklausos nuoroda (baigta, apdorojami duomenys, rezultatai bus skelbiami 2024 m. rudenį). 

Plačiau ir rezultatai
tarptautinė bootstrap studija

Paauglių elgesio tyrimas, startavęs 2023 m. vyksta 14-oje šalių. Dalyvauja Lietuvos mokyklos. 3 m. laikotarpiu 1200 moksleivių bus pakviesti tapti tyrimo dalyviais. 

Plačiau. Vyks iki 2028

apie įvykusius tyrimus 

Skelbiame skaitmeninio pasaulio naujienas

Aktualus turinys? Prenumeruokite mūsų naujienlaiškį. Šiuo metu taip pat esame Facebook ir LinkedIn socialiniuose tinkluose, dalį naujienų skelbiame ir ten. 

buvo naudinga? 

Tapkite mūsų rėmėju! Esame maža, nepriklausoma organizacija, kiekvieno pagalba mums labai svarbi!