PROJEKTAS „Skaitmeninės higienos įgūdžiai – šiandienos must have. Priklausomybės nuo ekranų prevencija“

Tai Vilniaus miesto savivaldybėje organizuotas projektas ir  puiki galimybė mokyklos bendruomenei įgyti aktualių žinių,  sustiprinti motyvaciją kurti sveiką santykį su technologijomis, valdant ekranų priklausomybės riziką su iš arčiau susipažįstant su viena skaitmeninio pasaulio grėsmių – probleminiu interneto naudojimu (PIN). 

*Must have – žodžių junginys anglų kalba, reiškiantis privaloma turėti

Kiek PIN ir ekranų priklausomybės tema aktuali? 

Daliai žmonių, aktyviai besinaudojančių internetu, jo naudojimas gali tapti probleminiu. Kai veiklai internete pradedamas teikti prioritetas, kai ją tampa sunku nutraukti ar sustabdyti ir kai tai pradeda trukdyti kitoms svarbioms žmogaus gyvenimo sritims – santykiams, sveikatai, mokslui, darbui, poilsiui ar kt. – tai vadinama probleminiu interneto naudojimu, PIN.

Dažniausios PIN formos yra žaidimai, lošimas, apsipirkinėjimas internetu, pornografijos žiūrėjimas, socialinių tinklų naudojimas ir kt. PIN yra elgesio priklausomybė, lyginama su įprastinėms medžiagų – alkoholio, narkotikų, tabako, azartinių lošimų – priklausomybėms. Dėl augančių PIN mastų visame pasaulyje psichikos sveikatos ir socialinės sistemos patiria vis didėjančią naštą.

kodėl dalyvauja suaugusieji?

Suaugusiųjų vaidmuo yra kritiškai svarbus padedant vaikams ir jaunimui formuoti tinkamus naudojimosi ekranais įpročius ir įgūdžius. 

Projektas „Skaitmeninės higienos įgūdžiai – šiandienos must have. Priklausomybės nuo ekranų prevencija“ yra skirtas supažindinti su svarbiausiais skaitmeninio pasaulio iššūkiais ir įgūdžiais, būtinais šias rizikas valdyti.

KIEK IR KADA? 

10 Vilniaus miesto savivaldybės mokyklų. Kiekvienoje iš jų Skaitmeninės etikos centras vyko mokymai moksleiviams ir suaugusiems (mokytojams, tėvams). Projektas truko iki 2023 m. gruodžio pabaigos. 

Skaitmeninės etikos centras organizuoja: 
  • Mokymus trims moksleivių klasėms po dvi pamokas (nuo 5-tos iki 12-tos, pasirenka mokykla). 
  • Mokymus vienai suaugusiųjų grupei (mokytojų, administracijos ir tėvų grupė). Trukmė – 1,5 val. 
projekte dalyvaujanti mokykla:
  • Parenka klases, kurioms bus vedami mokymai ir į suaugusiųjų susitikimą sukviečia mokytojus / tėvelius / globėjus. 
  • Apie dalyvavimą projekte paskelbia mokyklos svetainėje bei socialinių tinklų paskyroje (jei tokią turi).
Apie 2023 m. projekto startą: Išmanūs paaugliai irgi nori technologijoms skirti mažiau laiko, 2023-05-08
Apie 2023 m. projekto rezultatus: Bene kas antras paauglys nori skirti mažiau laiko technologijoms, 2023-12-22
Apie 2022 m. projekto startą: Skaitmeninės higienos įgūdžiai – šiandienos „must have“, 2022-06-07
Apie 2023 m. projekto rezultatus: Naujųjų pažadas sau – naujas skaitmeninės higienos įgūdis, 2022-12-28

svarbu žinoti

Lietuvos mokslininkų duomenys apie mūsų šalies vaikus

Vilniaus universiteto mokslininkai, su kuriais bendradarbiauja Skaitmeninės etikos centras, atlikę tyrimą „Ilgalaikis ekranų poveikis vaikų fizinei ir psichikos sveikatai“, pastebėjo aiškias sąsajas tarp ekranų laiko ir mokymosi motyvacijos, pasiekimų ir neigiamo poveikio vaikų pažintinei raidai.

Naudojimasis ekranais pramogų tikslais – vienas iš emocinių ir elgesio bei miego sunkumų rizikos veiksnių, o PIN – reikšmingas veiksnys aiškinant pradinukų ir paauglių emocinių ir elgesio sunkumų riziką. Mažiausią mokymosi motyvaciją ir mažiausius mokymosi pasiekimus turi vaikai, kurių namuose nėra nustatytų taisyklių arba jų nebuvo nuosekliai laikomasi ankstesniuose raidos etapuose. Susipažinkite su mokslininkų rekomendacijomis visuomenei.

Visos Skaitmeninės etikos centro naujienos 

Norite nepraleisti naujausios informacijos? Lengviausia – pasekus mus čia: https://www.facebook.com/skaitmeninesetikoscentras/