Bene kas antras paauglys nori skirti mažiau laiko technologijoms 

Šiuos duomenis pateikia Skaitmeninės etikos centras, atlikęs apklausą po mokymų, šiemet organizuotų 10-tyje Vilniaus mokyklų. 1188 dalyvius įtraukęs priklausomybės nuo ekranų prevencijos projektas „Skaitmeninės higienos įgūdžiai – šiandienos „must have“ sostinėje vyko jau antrus metus. Apklausoje dalyvavo 24 proc. moksleivių ir 32 proc. tėvų, globėjų bei mokytojų iš visų projekto dalyvių (832 moksleiviai ir 356 suaugusieji. Moksleiviai tikimybę, kad tokius mokymus rekomenduotų kitiems, vertina balu 7,98  iš 10-ties, suaugusieji – 9,45.

44 proc., t. y. bene kas antras paauglys teigia norintis mažiau laiko skirti technologijos, svarstančiųjų apie tai – 37 proc. Tarp suaugusiųjų mažiau laiko skirti technologijoms norėtų net 67 proc., 30 proc. svarsto šią galimybę.

Rasa Jauniškienė, Skaitmeninės etikos centro vadovė

„Ir jaunus, ir vyresniuosius technologijos įtraukia, o kartais skaitmeninėje erdvėje ištirpsta pernelyg daug mūsų laiko arba veiklos internete ima trukdyti svarbioms gyvenimo sritims. Ekranų poveikį vaikų fizinei ir psichikos sveikatai tyrinėjantys mokslininkai rekomenduoja riboti laiką prie ekranų, tai gali būti puikus sprendimas ne tik vaikams, bet ir suaugusiesiems – sako Skaitmeninės etikos centro (SEC) vadovė Rasa Jauniškienė. – Mokyklų bendruomenėms šis klausimas irgi rūpi, o mūsų apklausų rezultatai rodo, kad po mokymų didelė dalis paauglių patys ima jausti norą technologijoms laiko skirti mažiau. Tinkamai pateikta informacija svarbi jų sąmoningumui“.

Tėvų, globėjų patarimai iš patirties

Suaugusiųjų mokymų dalyvių klausta, ką iš savo patirties patartų kitiems tėvams ar mokytojams, susiduriantiems su iššūkiais, rūpinantis vaikais skaitmeniniame amžiuje: kalbėtis, diskutuoti apie gerąsias ir blogąsias puses, turėti daugiau kantrybės, mažinti laiką skaitmeninėje erdvėje, leisti daugiau kokybiško laiko su vaikais, kurti šeimos taisykles ir rodyti vaikams pavyzdį.

Moksleiviai turi patarimų jaunesnėms kartoms

Moksleiviai taip mielai dalijosi patarimais jaunesnėms kartoms, kad jų patirtys internete būtų kuo geresnės: daugiau praleisti laiko lauke ar su draugais; kuriant paskyras socialiniuose tinkluose, nurodyti savo tikrą amžių; riboti laiką prie telefono; įsigyti telefoną 11-12 metų amžiuje; valgyti be telefono, jį krauti ne miegamajame.

„Mažiau laiko praleisti prie ekrano, nes vėliau neliks nei laisvo laiko, nei prisiminimų“, „realiame gyvenime gali pasiekti daugiau, nei sėdint socialiniuose tinkluose“, „susivokti ir pagyventi realiame gyvenime, ne internete“ – jaunimo patirtys leidžia jiems patarti mažesniems.  

Kiekvienoje iš 10 sostinės mokyklų Skaitmeninės etikos centras vedė po 3 mokymų sesijas moksleiviams ir po vieną susitikimą su mokyklos bendruomenės tėvais, globėjais ir mokytojais.

Projektas „Skaitmeninės higienos įgūdžiai – šiandienos „must have“. Priklausomybės nuo ekranų prevencija“ finansuojamas Vilniaus miesto savivaldybės. 2023 m.

Parengta pagal Skaitmeninės etikos centro pranešimą spaudai, 2023-12-22 (atnaujinta 2024-01-08)