Parengtos praktinės gairės dėl interneto ir išmaniųjų įrenginių naudojimo mokyklose ir šeimose

Pandemijos ir nuotolinio ugdymo akivaizdoje suaugusiųjų ir vaikų veikla ir gyvenimas internete kelia klausimų, kiek ir kada galime būti „prisijungę“, kas yra skaitmeninė higiena ir kokia ji turėtų būti. Mokykloms tenka nemaža atsakomybė formuojant moksleivių interneto naudojimo įgūdžius, o bendras mokyklos, tėvų ir pačių moksleivių sutarimas dėl išmaniųjų įrenginių naudojimo yra itin svarbus ugdant skaitmeninę kultūrą.

„Skaitmeninės etikos centras“ (SEC) drauge su „Paramos vaikams centro“ (PVC) psichologais parengė Praktines išmaniųjų įrenginių ir interneto naudojimo gaires. Mokykloms ir šeimoms, skirtas padėti mokyklų bendruomenėms įsidiegti interneto ir išmaniųjų įrenginių naudojimo kultūrą. Šios gairės gali tapti mokyklos tvarkų ar etikos kodekso dalimi.

Skaitmeninė higiena – šiandienos aktualija

Aiški ir visiems bendruomenės nariams suprantama ugdymo įstaigos pozicija interneto ir išmaniųjų įrenginių  naudojimo bei rizikų prevencijos klausimu yra pamatas kuriant skaitmeninę gerovę ir užtikrinant sėkmingą ugdymo procesą.

„Dialogas ir konkretūs sprendimai interneto ir išmaniųjų įrenginių naudojimo kultūros klausimu mokyklos bendruomenėje yra būtini. Mokykloje vaikai praleidžia bene trečdalį paros, o virtualus pasaulis yra jų gyvenimo dalis. Todėl atsakingas interneto ir išmaniųjų įrenginių naudojimas yra bendra ir mokyklos, ir pačių moksleivių bei jų šeimų atsakomybė, o pradžią tam duoda susitarimai. Geresnio laiko apsibrėžti taisykles nebus, – sako Rasa Jauniškienė, „Skaitmeninės etikos centro“ (SEC) vadovė. – Suaugusieji ir institucijos, visų pirma, ugdymo įstaigos ir šeimos – visi turime pradėti kalbėtis skaitmeninių iššūkių klausimais. Jei delsime, būsime tiesiog pavėlavę“.

SEC vadovės pastebėjimu, pasaulinė praktika rodo, kad rašytiniai susitarimai mokyklų bendruomenėse, kai skaitmeninė blaška yra valdoma, svariai prisideda ir prie bendrojo ugdymo proceso sėkmės. Drauge su PVC psichologais parengtos „Praktinės išmaniųjų įrenginių ir interneto naudojimo gairės. Mokykloms ir šeimoms“ ir yra skirtos padėti mokykloms paspartinti šių susitarimų procesą: pradėti dialogą su bendruomene ir pasiekti poreikius atliepiančius susitarimus nedelsiant.

„Suderinus rašytinius susitarimus, svarbu juos diegti taip, kad mokyklos bendruomenės nariai ne tik juos žinotų, bet ir visiems būtų aišku, kodėl ir kaip jų laikytis“, – pabrėžia R. Jauniškienė. Jos teigimu, šios praktinės gairės – tai raktas į sprendimus, susijusius su interneto ir išmaniųjų įrenginių naudojimo kultūra bei didesniu mokyklos skaidrumu šioje pozicijoje ir atsakomybe už skaitmeninį moksleivių raštingumą. 

Suprasti jauno žmogaus iššūkius – domėtis jo virtualiu gyvenimu

Be teikiamų naudingų galimybių, virtuali erdvė vaikams ir jaunimui kelia ir daug įtampos bei iššūkių, kokių anksčiau negalėjome net įsivaizduoti ir yra susijusi su realiais pavojais fizinei ir psichinei sveikatai. Todėl vaikams ir jauniems žmonėms būtina padėti valdyti situaciją ir suprasti, kokie yra interneto ir išmaniųjų įrenginių naudojimo iššūkiai bei kur ir kokios ribos yra būtinos.

Paramos vaikams centro vadovė Aušra Kurienė. A. Broko nuotr.

„Išleisdami vaikus į mokyklą šeimose kalbame apie saugumą kelyje, primename, kaip elgtis pasiklydus, išsigandus. Lygiai taip pat svarbu mokyti saugaus elgesio virtualioje erdvėje ir tinkamo išmaniųjų įrenginių naudojimo. Reikėtų nuolat domėtis, ką vaikas veikia internete: kokius žaidžia žaidimus ar žiūri filmus, kokius žmones seka, su kuo bendrauja. Svarbu nelikti nuošaly, nes tai – dar viena kalba, kuria galime susikalbėti su vaikais, parodydami, kad mums svarbu, kuo jie užsiima, ir tokiu būdu stiprinti ryšį“, – sako PVC vadovė, psichologė-psichoterapeutė Aušra Kurienė. Pasak didelę darbo patirtį su vaikais ir šeimomis turinčios specialistės, klausimą „Leisti ar drausti išmaniuosius telefonus?“ turime keisti kitu: „Kaip juos naudoti tinkamai?“

Gairės – įrankis mokykloms sukurti savo tvarką

Mokyklų vaidmuo ne tik formuojant tinkamus interneto ir išmaniųjų naudojimo įgūdžius ir rūpinantis rizikų prevencija, bet ir edukuojant šeimas yra itin svarbus.

Visas Lietuvos mokyklas artimiausiu metu pasieks čia minimos SEC ir PVC parengtos „Praktinės interneto ir išmaniųjų įrenginių naudojimo gairės. Mokykloms ir šeimoms“ – patarimų ir pavyzdžių įrankis mokyklai, kaip interneto išmaniųjų įrenginių naudojimo kultūrą diegti savo bendruomenėje.

Pirmoji gairių dalis skirta apsibrėžti išmaniųjų naudojimo taisykles mokykloje, antra – mokyklos patarimai tėvams ar globėjams, kokias taisykles taikyti namuose: taip mokyklos užtikrins technologijų naudojimo kultūros diegimo tąsą ir padės šeimose ugdyti sveiką, saugų ir atsakingą naudojimąsi skaitmeniniais įrenginiais. 

Trečioji dalis gairėse – rekomendacijos, kokie ugdymo įstaigos sprendimai gali prisidėti prie nuotolinio mokymosi valdymo sėkmės.  Gairėse taip pat pridedami priedai – konkrečių patarimų, taisyklių pavyzdžiai, kuriais vadovaudamasi kiekviena mokykla gali sukurti savas taisykles, atitinkančias būtent jos bendruomenės poreikius.

Apie „Skaitmeninės etikos centrą“
Viešoji įstaiga „Skaitmeninės etikos centras“ yra pelno nesiekianti, nepriklausoma organizacija, kurios veiklos tikslas – įgalinti kiekvieną interneto vartotoją, o ypač tėvus ir ugdytojus, pasirūpinti savo, vaikų ir jaunimo gerove skaitmeniniame pasaulyje.
Daugiau informacijos: Renata Gaudinskaitė, +37061000654, renata@e-etika.lt

Apie „Paramos vaikams centrą“
Tai nevyriausybinė organizacija, nuo 1995 m. teikianti psichologinę pagalbą šeimoms ir vaikams, išgyvenantiems psichologinius sunkumus. Vykdomos programos: „Big Brothers Big Sisters“, „Antras žingsnis“, „Vaikystė be smurto“, „Pozityvi tėvystė“,  „Tėvų linija“. Plačiau: www.pvc.lt.
Daugiau informacijos: Vaida Stoškuvienė, +370 618 84879, vaida.stoskuviene@pvc.lt