Nepritariame LINEŠA pranešime Mobilieji mokyklose: drausti, o gal ugdyti naudojimo kultūrą? išsakytiems argumentams, kurie atspindi ir ŠMSM poziciją dėl nenoro pritarti asmeninių išmaniųjų telefonų draudimui. Sėkmės receptus be draudimų siūlantys ekspertai kalba apie išmaniųjų naudojimo kultūros kūrimo svarbą. Tokios kultūros kūrimui ir puoselėjimui pritariame, tačiau nepriešinant to su asmeninių telefonų draudimu ugdymo įstaigose, kas ir yra itin svarbi išmaniųjų naudojimo kultūros dalis: apsibrėžti vietas ir laiką, kur ir kada jie neturi būti naudojami.
Situacija, kurioje atsidūrėme, rodo, kad veikti turime nedelsiant, galime tik įsivaizduoti, pavyzdžiui, kiek gyvybių prarastume, jeigu saugos diržų segėjimas ar greičio ribojimai vis dar būtų neprivalomi ir vairavimo kultūrą mėgintume diegti su diskusijų ir švietimo pagalba.
Skaitmeninės etikos centro komentaras dėl LINEŠA pranešimo spaudai turinio.
Parengė dr. Julius Burkauskas, psichologas, psichoterapeutas, Skaitmeninės etikos centro ekspertas.
,,Nors straipsnio autoriai pateikia tam tikrus argumentus apie „subalansuotą“ požiūrį į išmaniųjų įrenginių naudojimą mokyklose, tačiau pernelyg optimistiškai vertinama pati neformaliojo ugdymo įtaka, ir visiškai nuvertinami formalaus ugdymo iššūkiai tenkantys pedagogams ir administracijai. Juk stovyklos ar edukacinės programos turi aiškiai apibrėžtas veiklas, o svarbiausia, dažnai jose įsitraukę jauno amžiaus žmonės yra motyvuoti tose veiklose būti – gauti naujų patirčių.
Straipsnyje pateikiamas pavyzdys, kokie yra geri susitarimai edukacinių programų metu, visiškai neatspindi mokyklos kasdienybės, kur pertraukų metu siūlomos ne struktūruotos veiklos ar specializuoto poilsio galimybės, o visiškai laisva mokinio savarankiškai pasirenkama veikla. Taip, mesti rūkyti per atostogas yra lengviau, tačiau nereiškia, kad sugrįžus į darbą, kur daug streso, veikia savos taisyklės, nebus sugrįžta prie nusistovėjusių įpročių.
Straipsnyje taip pat nepakankamai atsižvelgiama į tai, kad savikontrolės ugdymas reikalauja ne tik susitarimų, bet ir nuoseklaus pedagoginio darbo, aiškios kontrolės. Todėl, nors edukacija apie skaitmenizacijos iššūkius yra neabejotinai svarbi, straipsnyje pernelyg nuvertinama ribojimų reikšmė, ypač jaunesniųjų klasių mokiniams, kuriems tokios taisyklės gali būti būtinas pirmas žingsnis link atsakingo naudojimo įpročių. Juk ir kitas netinkamas priemones ribojame iki tam tikro amžiaus, kad smegenys būtų pakankamai pasiruošusius su iššūkiais tvarkytis ir priimti įsisąmonintus sprendimus”.
2025 02 18 LRT klasika radijuje pokalbis su Skaitmeninės etikos centro direktore Rasa Jauniškiene, LINEŠA vadovu Valdu Jankausku ir privačios mokyklos bendraįkūrėja Laura Tekore (nuo 1:30 min.).
2025 02 24 Iniciatyvos autorių pranešimas spaudai: Iniciatyva „Iš telefonų – į mokyklą“: sprendimų laukia jau daugiau nei 200 organizacijų | Skaitmeninės etikos centras
2025 02 13 Diskusija „Iš telefonų – į mokyklą“ pasiekė politinį parlamentinį lygį
2025 02 05 Reikalingi sprendimai šalies mastu: iš telefonų – į mokyklą!
INICIATYVOS svetainė: https://telefonaimokykloje.e-etika.lt/ – kviečiame jungtis, pasirašyti asmenis ir organizacijas, jei to dar nepadarėte!
© Skaitmeninės etikos centras
Skaitmeninės etikos centras yra pelno nesiekianti nevyriausybinė organizacija, prisidėti prie mūsų veiklos galite ją paremdami.