Lengvai įsimenančio pavadinimo ir daugybės naudingų funkcijų vaizdo pokalbių programa „Zoom“ dabar populiaresnė nei bet kada nuo pat jos paleidimo į rinką 2013 m. Tai dažniausiai versle naudojama bendravimo platforma, pagrindinis jos kūrėjų uždavinys buvo įgalinti nuotolinį darbuotojų susisiekimą.
Pastaruoju metu poreikis išaugo: karantino laikotarpiu „Zoom“ tapo viena populiariausių platformų ugdymo įstaigų nuotolinėms pamokoms, paskaitoms ir mokymams. Argi 100-tą dalyvių virtualiame susitikime vienu metu galinti prijungti, itin paprasta naudoti ir visiškai nemokama programa – skamba ne puikiai?
Dėl didelio naudotojų antplūdžio „Zoom“ susidūrė su saugumo problemomis, kurios išryškėjo karantino laikotarpiu 90-čiai tūkst. mokymo įstaigų iš daugiau nei 20-ties pasaulio šalių ėmus „zoominti“ vienu metu.
Lietuvos Nacionalinio kibernetinio saugumo centro (NKSC) vadovas Rytis Rainys atkreipia dėmesį, jog balandžio pabaigoje „Zoom“ išleido svarbų programos atnaujinimą, kuriuo atsižvelgė į mestus kaltinimus dėl saugumo ir duomenų privatumo pažeidimų.
„Esant poreikiui, naudokite naujausią šios programinės įrangos versiją, kurioje ištaisytos saugumo spragos, geresnis duomenų šifravimas,“ – sako NKSC vadovas Rytis Rainys ir primena, kad šiuo metu tai „Zoom“ versija v5.0.
Jei ir Jūsų vaikas mokymosi procese naudojasi „Zoom“ – šis gidas gali tapti naudingu pagalbininku, siekiant išlikti saugiems kiek tik įmanoma.
Apie „Zoom” trumpai
„Zoom“ – vaizdo ir pokalbių platforma, panaši į daugeliui žinomą „Skype“ ar „Google Hangouts“. Vaikai ja gali naudotis dalyvaudami nuotolinėse pamokose, ji patogi susitikimams ir pokalbiams su draugais, artimaisiais, čia netgi galima linksmintis nuotoliniuose vakarėliuose, kaip, pavyzdžiui, gimtadieniai ar kitos šventės.
Net ir nemokama „Zoom“ versija naudotojui siūlo daug naudingų funkcijų, pavyzdžiui, galimybę pranešti mokytoju, jog turite klausimą (funkcija „kelti ranką”), naudotis virtualia mokyklos lenta ir užrašinėti idėjas, mintis, kitą informaciją, taip pat demonstruoti pateiktis ar kitus dokumentus iš savo kompiuterio tiesiogiai visiems mokymų dalyviams ir pan.
„Zoom“ veikimo principas
„Zoom“ platforma veikia beveik visuose įrenginiuose (telefone, kompiuteryje ar planšetėje; svarbu, jog prietaisas turėtų vaizdo kamerą), šią programą galima parsisiųsti iš oficialios svetainės zoom.us, iTunes ar „Google Play“ parduotuvės.
Įprastai vaikas iš programą naudojančių mokytojų gauna elektroninį laišką su pagrindine prisijungimo informacija ir 11 skaitmenų susitikimo ID, kurį galima paprasčiausiai spustelėti ir tokiu būdu patekti į mokymus.
Prieš dalyvaujant pamokoje patariama išbandyti „Zoom“ ir patikrinti, ar veikia vaizdo kamera, mikrofonas. Taip pat galima pasitikrinti ir interneto jungties stabilumą naudojant bandomojo susitikimo funkciją (galite išbandyti čia). Daugiau informacijos apie tai, kaip tinkamai paruošti „Zoom“ naudojimui galite rasti čia (informacija anglų k.)
Kokiu būdu „Zoom“ naudoja mano vaiko mokytojai?
Kiekvienas mokytojas „Zoom“ naudoja priklausomai nuo to, kokius įgūdžius jis turi ir kokie yra moksleivių poreikiai bei ugdymo įstaigos nuostatai. Yra mokytojų, kurie visą pamoką veda tik „Zoom“ platformoje, kiti gali užduoti papildomų užduočių raštu pamokos metu ar jai pasibaigus.
Ar mano vaikas turi turėti asmeninę „Zoom“ paskyrą, norėdamas dalyvauti nuotolinėse pamokose?
Įprastai vaikams jokių „Zoom“ paskyrų nereikia. Kaip minėta anksčiau, mokytojai turi pateikti sesijos prisijungimo duomenis (šiuo atveju tik mokytojai turi turėti savo paskyras).
Tačiau, siekiant apsaugoti nuotolinę pamoką nuo nekviestų svečių, mokytojai gali įjungti draudimą prisijungti neturintiems asmeninės paskyros arba užrakinti pamoką specialiu slaptažodžiu, kurį, norėdamas dalyvauti pamokoje, Jūsų vaikas turės įvesti į tam skirtą lauką. Patekimo į nuotolinę pamoką apribojimas – vienas iš būdų saugiau vesti nuotolines pamokas.
Ką vaikai gali veikti „Zoom“?
Be balso pokalbių, „Zoom“ suteikia galimybę vaikams bendrauti su mokytojais ir bendraklasiais, dirbti bendrai ar atskirose grupelėse taip pat, kaip realiose pamokose. Tačiau jei tokių funkcijų nereikia, mokytojai gali jas tiesiog deaktyvuoti.
Žemiau pateikiamos funkcijos, kurias įprastai leidžiama naudoti kiekvieno nuotolinio susitikimo metu:
- Dalinimasis ekrano vaizdu (angl. Share Screen). Ši funkcija leidžia visai klasei matyti vieno asmens kompiuterio ekraną. Naudodamiesi šia funkcija moksleiviai gali demonstruoti prezentacijas, rodyti kitus reikalingus rašto darbus, esančius kompiuteryje. Mokytojai taip pat gali išjungti šią funkciją ir pasilikti ją tik sau, tokiu būdu patogu rodyti pamokai skirtą medžiagą.
- Mokyklos lenta (angl. Whiteboard). Ši funkcija leidžia ir moksleiviams, ir mokytojams naudotis virtualia mokykline lenta, joje rašyti, piešti, dalintis idėjomis.
- Skirstymas grupėmis (angl. Breakout rooms). Mokytojai turi galimybę moksleivius suskirstyti į atskiras grupeles (joms automatiškai sukuriamas atskiras pokalbio kambarys), o vėliau visas grupes vėl sujungti į vieną.
- Rankos pakėlimas, plojimai, nesutikimas, prašymas „greičiau“, „lėčiau“ (angl. Raise hand, clap, disagree, speed up, slow down). Pokalbių lange vaikai gali matyti minėtas funkcijas atitinkančius paveikslėlius, kuriuos spaudžiant galima leisti mokytojams žinoti, jog turite klausimą ar komentarą, reaguoti į veiksmus pamokoje, paprašyti mokytojų kalbėti greičiau ar lėčiau.
- Bendras pokalbis (angl. Chat with the group). Vaikai gali rašyti žinutes, kurios bus matomos visiems pamokos dalyviams.
- Privačios žinutės (angl. Private chat). Pamokos dalyviai gali vienas kitam siųsti asmenines žinutes, kurių niekas kitas (net mokytojai) negali matyti.
Virtualūs „Zoom“ fonai
Vienas iš smagių „Zoom“ vaizdo pokalbių programos išskirtinumų – fonai: vietoj sujaukto miegamojo vaizdo už nugaros, galite pasirinkti, kas jums patinka – nuo „Žvaigždžių karų“ vaizdų, Simpsonų svetainės interjero ar Minecraft aplinkos, iki Mėnulio landšafto ar solidaus darbo kabineto vaizdo. Tai gali būti ir video, ir populiarių filmų vaizdai. Pasitaiko, kad ši galimybė kartais „streikuoja“, tačiau naudoti jums patinkantį foną galite sekdami instrukcijas.
Mokytojai šią galimybę gali išjungti, jei fonas itin blaško dėmesį ar naudojamas netinkamai.
Eksperimentai su fonais gali būti tiesiog smagi pramoga, tačiau yra ir pagrįsta priežastis, dėl kurios kai kurie vaikai tikrai nori maskuoti realų vaizdą fone. Viena iš neplanuotų virtualaus mokymosi pasekmių – socialinių ir ekonominių skirtumų išryškinimas, suteikiant vieniems vaikams intymių vaizdų apie kitų vaikų gyvenimo sąlygas.
Įsilaužimai į „Zoom“ susitikimus (angl. Zoombombing)
Prie susitikimo, vykstančio „Zoom“ platformoje, prisijungti nebuvo labai sudėtinga: įsilaužėliai atrasdavo būdus sužinoti susitikimo ID kodą ir, prisijungę prie vykstančio mokymo, rodydavo nederamą turinį, dalindamiesi savo ekrano vaizdu.
Karantino metu daugeliui mokymo įstaigų ėmus organizuoti mokymus „Zoom“ platformoje, tai tapo rimtu iššūkiu ir paskatino platformos kūrėjus įdiegti specialius privatumo ir saugumo atnaujinimus.
Kokie „Zoom“ susitikimų saugumo nustatymai yra svarbiausi?
„Zoom“ programa buvo sukurta verslo aplinkai, kur dauguma jos dalyvių siekia elgtis kiek gali profesionaliau. Tačiau vaikai elgiasi kitaip. Todėl abiem pusėms – mokytojams ir mokiniams – ypač svarbu žinoti svarbiausias funkcijas ir nustatymus, kurie leistų mokytis maksimaliai saugiai.
Mokytojai gali reikalauti visų prisijungiančių tą daryti naudojantis slaptažodžiu, be to, gali uždrausti ekrano vaizdo dalijimosi funkciją. Štai keli nustatymai, padėsiantys palaikyti ramybę ir tvarką pamokų metu.
- Atsitiktinis susitikimo ID (angl. Random ID). Nors kiekvienai pamokai mokytojas gali naudoti tą patį susitikimo ID, „Zoom“ rekomenduoja kaskart naudoti naują – atsitiktinį susitikimo ID (tai galima padaryti kuriant kvietimą susitikti). Tai nėra taip patogu, tačiau tikrai saugiau.
- Išjungti mikrofoną (angl. Mute). Dalyviai ir gali, ir turi išjungti savo mikrofoną, kai nekalba. Mokytojas taip pat gali išjungti bet kurio mokinio arba visų mokinių mikrofonus vienu metu.
- Susirašinėjimas (angl. Chat). Mokytojas gali kontroliuoti, ar mokiniai gali susirašinėti viešomis ar privačiomis žinutėmis.
- Išjungti kamerą (angl. Disable Video). Dalyviai gali prisijungti tik su mikrofonu, o kamerą įjungti tik tada, kai bus pasirengę. Mokytojai taip pat gali išjungti atskiro dalyvio vaizdo rodymą.
- Bendravimas be žodžių, naudojant ikonėles (angl. Nonverbal Feedback). Pasirenkamosios mažos ikonėlės leidžia moksleiviams „pakelti ranką“, išreikšti pritarimą ar nesutikimą, leisti mokytojui žinoti, jei moksleiviui reikalinga pertrauka – ir visa tai vyksta nepertraukiant pamokos.
- „Užrakinti“ susitikimą (angl. Lock the Meeting). Turbūt, yra tekę girdėti apie situacijas, kai koks griežtas mokytojas po skambučio užrakina klasę ir vėluojantys moksleiviai lieka už durų? Mokytojai gali „užrakinti“ „Zoom“ susitikimą, ir nė vienas mokinys negalės prisijungti, kol mokytojas „įleis“, asmeniškai tai patvirtindamas.
- Laukiamieji kambariai (angl. Waiting Rooms). Tai tarsi vestibiulis: dalyviai lūkuriuoja tame virtualiame kambaryje, o mokytojas po vieną juos priima į susitikimą, taip patikrindamas, kad neprisijungtų jokie nepageidaujami asmenys.
- Dokumentų persiuntimo funkcijos kontrolė (angl. Turn off file transfer). Moksleiviai gali dalintis interneto memais, GIF’ais ir netgi testo atsakymais susirašinėdami, jeigu mokytojas šios funkcijos neišjungia.
Ar turiu nerimauti dėl privatumo naudojantis „Zoom“?
Be platformos saugumo problemų, „Zoom“ susidūrė ir su naudotojų privatumo saugojimo iššūkiais. Bendrovė teigia neparduodanti vartotojų duomenų ir sauganti asmeninę informaciją, surinktą iš vaikų iki 13 metų amžiaus.
Tačiau tam tikrose srityse privatumo problemos išlieka – naudojama tikslinė reklama, trečiųjų šalių stebėjimas (angl. Third-part tracking), kas gali paveikti 6-18 m. vaikus ir jaunimą. (Reklama nerodoma pačiame „Zoom“, bet ji parodoma tose svetainėse, kuriose vaikas lankosi pasinaudojęs „Zoom“.
Norint išvengti vaikų duomenų stebėjimo ir rinkimo, geriausia yra naudoti vieną paskyrą, tarkime, mokyklos el. pašto adresą, vien „Zoom“ programai.
Informaciją pagal https://www.commonsensemedia.org/blog/parents-ultimate-guide-to-zoom parengė Skaitmeninės etikos centras.