Dilema: vaikai ir telefonai mokyklose – kas vyksta pasaulyje?

Gal ir Jūs šiandien, kaip daugelis kitų tėvų ir mokyklų, atsidūrėte prieš svarbų sprendimą: ar jau įteikti telefoną vaikui? Ir kaip bus toliau? Kaip užtikrinti saugią ir sveiką aplinką jam internete?

Visi turi, kodėl aš vienas – ne? Tai dažnai girdi tėvai, atsisakantys pirkti išmanųjį telefoną savo vaikui. O jei dauguma vaikų telefono neturėtų?

Tyrimai iš Ispanijos, Jungtinėje Karalystėje (JK), Airijos rodo, kad didžioji dauguma vaikų turi telefonus dar iki 12 metų. 25 proc. Ispanijos vaikų iki 10 metų jau turi telefoną, o tarp 12-mečių šis skaičius siekia 75 proc. Panašūs skaičiai fiksuojami ir JK.

Nors telefonai suteikia privalumų, vis daugiau ekspertų ir tėvų išreiškia susirūpinimą dėl neigiamo jų poveikio vaikų psichikos sveikatai ir mokymosi rezultatams.

Mokytojai taip pat nori daugiau susitelkti į dėstomus dalykus, o ne į konflitus dėl telefonų naudojimo pamokų metu ir bandymus konkuruoti su technologijų siūlomu turiniu.

„Mokytojai neturėtų skirti laiko diskusijoms dėl to, ar mokinys turi pasidėti savo telefoną“, yra sakiusiu Švedijos švietimo ministrė Lina Axelsson Kihlbom. Be to, socialiniai tinklai, prieinami per telefonus, dažnai skatina socialinį lygimąsi, kibernetines patyčias ir kitus neigiamus reiškinius.

Tėvų judėjimai prieš telefonus mokyklose

Susirūpinę dėl vaikų saugumo ir psichikos sveikatos, tėvai pradėjo burtis į bendruomenes, kurių tikslas – vėlinti telefonų vaikams įteikimo pradžią. Siekiama, kad kuo daugiau tėvų prisijungtų prie šio judėjimo.

Airijoje, Greistone, mieste, aštuonių pradinių mokyklų vadovai raštu kreipėsi į tėvus, prašydami nepirkti mokiniams išmaniųjų telefonų. Tėvai tarpusavyje pasirašė rašytinius susitarimus, pažadėdami neleisti savo mažamečiams turėti šių įrenginių. Šis judėjimas tapo pavyzdžiu, kaip bendruomenės gali susivienyti ir apsaugoti savo vaikus nuo neigiamo technologijų poveikio.

Ispanijoje „Adolescence Free of Mobile Phones“ (liet. „Paauglystė be išmaniųjų telefonų“) grupė jau išaugo iki daugiau nei 10 000 narių. Tėvai sutaria nepirkti telefonų savo vaikams iki 16 metų. Šios pastangos buvo įkvėptos susirūpinimo dėl vaikams netinkamo ir žalingo turinio internete, o Ispanijos valdžia į tai sureagavo uždrausdama telefonus pradinėse mokyklose nuo 2024 m. sausio.

Jungtinėje Karalystėje (JK) tėvai sukūrė grupę „Parents United for a Smartphone-Free Childhood“ (liet. Tėvai už vaikystę be išmaniųjų), kuri šiuo metu turi filialus kiekvienoje JK grafystėje.

Visi šie tėvų judėjimai rodo, kad vienybė yra stiprus įrankis kovojant su išmaniųjų telefonų keliamais iššūkiais. Tėvų judėjimas rodo, kad idėjos tampa realybe, kai jie supranta, jog nėra vieni ir gali aktyviau bendradarbiauti su mokyklomis, kad telefonų draudimai būtų įvesti.

Telefonų poveikis ir draudimai mokyklose

Viena iš svarbiausių priežasčių riboti telefonų naudojimą yra psichikos sveikatos problemos, kylančios dėl nuolatinio telefonų naudojimo. Be to, socialiniai tinklai, prieinami per telefonus, dažnai skatina socialinį lygimąsi, kibernetines patyčias ir kitus neigiamus reiškinius.

2023 m. „Common Sense Media“ atlikto tyrimo duomenimis, net 97 proc. 11-17 metų amžiaus mokinių naudojo telefonus per pamokas, vidutiniškai 43 min. per dieną. Mokiniai per dieną gavo vidutiniškai 237 pranešimus, iš kurių ketvirtadalį – pamokų metu. Tokia praktika trukdo mokymosi procesui, silpnina susikaupimą ir mažina mokymosi efektyvumą.

Prancūzija, Italija uždraudė išmaniuosius telefonus mokyklose vaikams nuo 6 iki 15 metų. Telefonai mokyklose  taip pat draudžiami Nyderlanduose, Suomijoje. Praėjusiais metais ir Kinija ėmėsi riboti vaikų naudojimąsi išmaniaisiais telefonais

Tyrimų duomenimis, klasės be telefonų duoda geresnius rezultatus, mokiniai geriau įsisavina informaciją, mažiau jaučia stresą ir yra labiau įsitraukę į mokymosi procesą.

UNESCO rekomenduoja klases be telefonų

UNESCO 2023 metais Pasaulinė švietimo stebėsenos ataskaitoje, atsižvelgdama į tarptautinių studijų išvadas, paskelbė skubų raginimą tinkamai naudoti technologijas švietime ir rekomendaciją visame pasaulyje uždrausti išmaniuosius telefonus klasėje.

Didelio masto tarptautiniai duomenys, tokie kaip Tarptautinio mokinių vertinimo programos (PISA) pateikti duomenys, rodo neigiamą ryšį tarp per didelio technologijų naudojimo ir mokinių rezultatų,“ – teigiama ataskaitoje.

Organizacija pabrėžė, kad nors technologijos klasėje gali būti naudingos mokinių mokymuisi, jos taip pat gali turėti žalingą poveikį, jei naudojamos netinkamai ar per daug, kaip išmaniųjų telefonų atveju.

„Skaitmeninė revoliucija turi neaprėpiamą potencialą, tačiau, kaip visuomenėje jau buvo išreikštas susirūpinimas dėl jos reguliavimo, panašus dėmesys turi būti skiriamas ir tam, kaip ji naudojama švietime,“ buvo skelbiama ataskaitos pristatyme.

Nors nustatyta, kad vien buvimas šalia mobiliojo įrenginio blaško mokinius ir daro neigiamą poveikį mokymuisi, agentūra praneša, kad mažiau nei ketvirtadalis pasaulio šalių yra uždraudusios išmaniųjų telefonų naudojimą mokyklose. Remdamasi savo tyrimais, UNESCO rekomenduoja pasaulinį išmaniųjų telefonų uždraudimą klasėse.

„Turime mokytis iš praeities klaidų, susijusių su technologijų naudojimu švietime, kad jų nekartotume ateityje, – sako UNESCO ataskaitos direktorius Manos Antoninis. –  Turime mokyti vaikus gyventi ir su technologijomis, ir be jų, mokyti imti tai, ko jiems reikia iš informacijos gausos, bet ignoruoti tai, kas nėra būtina. Technologijos turi padėti mums, bet niekada negali išstumti žmonių sąveikos mokymo ir mokymosi procese.”

Ar turėtume visiškai uždrausti telefonus mokyklose?

Klausimas, ar reikėtų visiškai uždrausti telefonus mokyklose, sulaukia prieštaringų nuomonių dažniausiai dėl to, kad tėvai nerimauja dėl saugumo – ar jie galės susisiekti su savo vaikais, jei kas nors nutiks? Be to teigiama, telefonai gali būti naudingi mokymosi įrankiai, padedantys naudotis švietimo programėlėmis ar daryti užrašus.

Draudimas taip pat gali būti visada efektyvus, ypač atvejais, kai mokyklos taiko kompromisinius sprendimus, leisdamos naudotis telefonais per pertraukas – tai sukelia papildomų sunkumų pedagogams ir administracijai kontroliuoti situaciją.

Ilgalaikė perspektyva

Ar mokykla galėtų tapti vieta, kurioje jauni žmonės išmoksta valdyti savo skaitmeninę patirtį, išlaikydami pusiausvyrą tarp technologijų naudojimo ir asmeninio bendravimo? Kitų šalių pavyzdžiai rodo, kad taip – JK tėvai apklausose sako, kad daugiausia informacijos apie technologijų naudojimą gavo iš vaiko ugdymo įstaigos.  

Ateities technologijos privalės būti kuriamos taip, kad įgalintų kiekvieną pasirūpinti savo gerove internete. Bet šiuo metu mokyklose sprendimas būtų ne tik riboti telefonų naudojimą, bet ir ugdyti įgūdžius sveikai naudotis technologijomis.

Tai, kaip integruoti šiuos sprendimus į mokyklų kasdienybę, yra iššūkis, reikalaujantis planavimo ir visų suinteresuotų pusių bendradarbiavimo.

Apžvalgą parengė: Skaitmeninės etikos centras. Foto: Pexels, Cottonbro studio

Šaltiniai: