Startuoja skaitmeninio pilietiškumo ugdymo projektas.
„Komentuoju, dalinuosi nuotraukomis ir keliu įrašus į savo paskyras, bendrauju, apsipirkinėju, žaidžiu, ieškau naujienų, muzikos, filmų ar informacijos, kuriu – visa tai darau naudodamasis išmaniosiomis technologijomis“. Tai šiandien galėtų būti ir 70-mečio, ir 20-mečio, ir 15-mečio citata. Ką beveikiame internete – čia esame skaitmeniniai piliečiai. Deja, dauguma – su labai skirtingomis žiniomis ir galimybėmis. O kokie turėtume būti?
Žinome – piliečiai esame savo šalies ir net pasaulio. O jei skaitote šį tekstą prisijungę prie interneto, esate skaitmeniniai piliečiai. Jais būdami, visi mes turime atsakomybių, iš kurių esminės – gebėti saugiai, atsakingai ir prasmingai naudoti skaitmenines technologijas savo, bendruomenės ir šalies labui.

Asm. archyvo nuotr.
„Virtualioje erdvėje, kaip ir gyvenime, gera sutikti žmones, su kuriais malonu bendrauti. Tai pat ir virtualioje erdvėje – norėtųsi, kad kiekvienas būtų saugus, sumanus, pagarbus, drauge – ir aktyviai dalyvaujantis, įsitraukęs, ir gebantis būti sveikame balanse tarp skaitmeninio ir realaus pasaulio. Svarbu pabrėžti: būti ir dalyvauti atsakingai, gerbiant kitų orumą ir teises“, – sako Ona Marija Vyšniauskė, Britų tarybos Lietuvoje vadovė. – Šių kompetencijų mums trūksta, nes virtualybė auga sparčiau, nei spėjame tam pasirengti“.
Skaitmeninis pilietiškumas – tai gebėjimas saugiai naviguoti interneto technologijose, buvimas pagarbiu kitiems, jei nuomonės skiriasi, gebėjimas atskirti ir tikrinti faktus, manipuliacijas, gebėjimas prasmingai įsitraukti ir dalyvauti pilietinėse veiklose bei žinojimas, kaip ir kodėl technologijos gali paveikti mūsų elgesį, emocijas ar sveikatą.

Asm. archyvo nuotr.
Galimybių ugdyti skaitmeninio pilietiškumo kompetencijas bus daugiau – prasideda ir 6-iose Lietuvos mokyklose šiais mokslo metais vyks mokymai, skirti vyresniųjų klasių moksleiviams, mokytojams ir tėvams.
Iniciatyva įgyvendinama bendradarbiaujant Britų tarybai Lietuvoje, LRT ir Skaitmeninės etikos centrui.
„Mes pasirengę ne tik dalintis žiniomis, bet ir mokytis patys: esame įsitikinę, kad dabartinė skaitmeninių čiabuvių karta turi jau daug kuo pasidalinti ir su jaunesniais, kad kurtume geresnę skaitmeninę aplinką visiems, – sako Renata Gaudinskaitė, Skaitmeninės etikos centro įkūrėja. – Klausime ir klausysimės, pradedame patyriminius mokymus, kuriuos kuriame pasitelkę skaitmeninės srities ekspertes ir ekspertus, LRT žurnalistes, kūno ir judesio terapeutes“.
LRT siekia būti informacinės žurnalistikos pavyzdžiu Lietuvoje, todėl atsakingai žiūri į mūsų visų kasdienybės dalimi tapusias išmaniąsias technologijas.

D. Umbraso / LRT nuotr.
„Į tai atsižvelgėme ir kurdami Naujienų tarnybų strategiją – joje įrašyta, jog savo pareiga laikome ugdyti medijų raštingumą ir kritinį mąstymą. Tik lavindami šiuos visuomenės, ypač jaunosios kartos, įgūdžius galėsime išvengti skaitmeninėje erdvėje vis dažniau pasitaikančių pavojų – melagienų, manipuliacijų ir propagandos“, – sako LRT.lt portalo vyr. redaktoriaus pavaduotoja Aleksandra Ketlerienė.
Kiekvieną, skaitant šį tekstą, kviečiame trumpam stabtelėti ir pagalvoti, kokį skaitmeninį pėdsaką palieku kaskart, kai jungiuosi prie interneto, komentuoju, dalinuosi savo gyvenimo detalėmis. Toks pėdsakas lieka ilgam, visam žmogaus gyvenimui. Tad prisiminkime esminį skaitmeninio piliečio įgūdį – elgtis atsakingai ir pagarbiai: kiekvienas „klik“ internete kuria mūsų skaitmeninę reputaciją.
Straipsnį taip pat skaitykite čia: https://www.lrt.lt/naujienos/lietuvoje/2/2386450/jei-skaitote-si-teksta-jus-skaitmeninis-pilietis-kuo-sis-statusas-ypatingas
Taip pat čia: LRT.lt jungiasi prie edukacinio projekto: ugdys skaitmeninį pilietiškumą