ŠMSM: „Draudimų nenorime”

Įsivaizduokime šeimą, kurioje mama su tėčiu nusprendžia, kad visgi draudimų jie nenori. Dideles pastangas jie meta vaikų edukacijai ir sąmoningumo didinimui ir tai yra išties svarbu. Tačiau  jei dvimetis paims aštrų peilį arba aštuonmetis automobilyje atsisakys prisisegti saugos diržą – ko gero, mylintys tėvai greta labai svarbios edukacijos nubrėš ir saugias ribas, dėl kurių nesiderama. Suaugusiųjų vaidmuo – prisiimti atsakomybę net kai sprendimas nėra populiarus.  

2025-06-09 įvyko paskutinis ŠMSM darbo grupės dėl išmaniųjų mokyklose susitikimas. Jį ŠMSM visgi sukviečia po to, kai dalis darbo grupės narių, taip pat ir mes, Skaitmeninės etikos centras, elektroniniais laiškais imame stebėtis ir piktintis vienašališku darbo grupės nutraukimu pusiaukelėje iš ŠMSM pusės ir pranešimu darbo grupės nariams:

„Dėkojame už Jūsų aktyvų dalyvavimą daro grupėje. Informuojame, kad susitikimų daugiau neplanuojame. Įsakymo projektas “Dėl mokinių asmeninių mobiliųjų telefonų ir kitų išmaniųjų įrenginių naudojimo mokykloje” patikslintas, atsižvelgiant į  Jūsų pastabas ir pateiktas Teisės skyriui, gavus teisininkų išvadas bus paskelbtas TAI’s“ (teisės aktų informacinė sistema).

Kadangi grupės nariai nematė nei galutinės dokumento (rekomendacijų) versijos, nei skirtingų suinteresuotų pusių prieštaravimų sąvado, jokia galutinė dokumento versija nebuvo derinama su darbo grupės nariais, kilo pasipiktinimas, po kurio ŠMSM visgi sukvietė dar vieną darbo grupės susitikimą.

Svarbus priminimas

Jausdami nepakankamą dėmesį problemai iš ŠMSM pusės, jau nebesitikėjome konstruktyvaus darbo ir suprasdami ŠMSM skubą greičiau patvirtinti dokumentą, uždaryti darbo grupę ir eiti prie kitų klausimų ar ilsėtis, mes atvykome su siekiu priminti ŠMSM  atstovams, kokią opią problemą sprendžiame ir kaip netinka žiūrėjimas pro pirštus į šį klausimą.

Skaitmeninės etikos centras darbo grupės organizatoriams (ŠMSM atstovams) įteikė plakatą-nuotrauką, kurioje užfiksuotas mokyklos koridorius, pilnas moksleivių, palinkusių prie asmeninių išmaniųjų įrenginių.

Sakėme: DAR NE VĖLU imtis realios atsakomybės ir situaciją keisti, o į istoriją įeiti kaip sprendimų priėmėjams, kurie pasinaudoja savo galiomis ir priima nebūtinai visiems patinkantį, tačiau būtiną atsakingo suaugusiojo sprendimą – drausti naudotis asmeniniais išmaniaisiais mokyklose ugdymo procese.

Ar kas pasikeitė?

Taigi, rezultatas po susitikimo: esminių pokyčių rekomendacijų dokumente neįvyksta: mokyklos turės tartis savarankiškai, o asmeniniai telefonai lieka leidžiami, mokytojui pageidaujant, ugdymo procese. Dokumentas paskelbiamas TAIS, visuomenei teikti pastabas paliekama 10 dienų.

Klausimas  – kaip ugdyme dalyvaus vaikai, kurių šeimos apsisprendžia su išmaniaisiais neskubėti – lieka neatsakytas, kaip ir tai, kaip gi ŠMSM rekomenduoja mokykloms dėl tų tvarkų tartis, kuo vadovautis, t. y. ką jos rekomenduoja?  

Nuotrauką užfiksavusi ir ŠMSM atstovams pati įteikti ketinusi Justė Slibinskienė, gydytoja, 5 vaikų mama, siųsdama šią fotografiją darbo grupės nariams birželio 3 d., rašė: „Prisegu savo darytą nuotrauką mano vaikų mokykloje, mane labai sukrėtusį vaizdą, jį išvydus nebegalėjau nieko nedaryti… Iš tiesų, esu labai dėkinga, kad stengiamės, jog mokyklos ir vaikai sveiktų.“

Kaip mama ir gydytoja ji dalyvavo ŠMSM darbo grupėje.

Mums, Skaitmeninės etikos centrui, Justės Slibinskienės pagalbos šauksmas tapo lašu, perpildžiusiu laukimo taurę ir paskatinusiu nedelsti dėl iniciatyvos „Iš telefonų – į mokyklą“, kurią skelbti pradėjome 2025 m. vasario 5 d.

Justė Slibinskienė rašė:

„Šiemet, tėvams pradėjus per pertraukas budėti mokyklos koridoriuose išvydome siaubingą vaizdą. Beveik visi vaikai pertraukų metu sėdi ant grindų įnikę kiekvienas į savo ekraną!  Manome, kad mokiniai yra dideliame pavojuje, kurio patys neįveiks ir kad tėvų ir administracijos bendruomenė turime imtis veiksmų ir nustatyti Ekranų naudojimo tvarką mokykloje.

Suprantame problemos kompleksiškumą ir mastą, įtariame, kad susidursime su dideliu pasipriešinimu tiek iš vaikų, tiek iš kai kurių tėvų.

Aš pati esu gydytoja ir 5 vaikų mama, kasdien ekranų temoje su vaikais jaučiuosi lyg kovočiau su nenugalima jėga, kur ta stichija nuolat griauna mano užtvankas ir užkardas. Mano supratimu, tai jau turėtų būti sureguliuota valstybės lygiu, nes patiems tai padaryti labai sunku.“

Kviečiame sprendimų priėmėjus imtis atsakomybės už nelengvą sprendimą

Sprendimų priėmėjai, imkitės lyderystės, kaip kad dažnai to reikia imtis tėčiams ir mamoms namuose: priimti sprendimus, kurie gali ir nepatikti vaikui ar apsunkinti pačius tėvus tuo metu, bet galvojant apie ilgalaikę vaiko gerovę – jiems užtenka drąsos tokius spendimus priimti. Šiuo atveju Lietuvos mastu tai yra būtinas Jūsų žingsnis.

Kviečiame, Seimo rudens sesijoje aktyviai diskutuokite šiuo klausimu, neatsižvelgdami į Vyriausybės nutarimu ŠMSM siūlymą nesvarstyti dviejų kitų pateiktų įstatymo projektų, o tik tą, kurį ketina teikti ŠMSM, kalbantį vien apie rekomendacijas.

Beje, rekomendacijų lydraštyje melagingai teigiama, kad daro grupė, dirbusi prie šio dokumento, „priėjo bendros nuomonės, kad griežtu draudimu nebus pasiektas rezultatas, turi būti nustatytos gairės ar rekomendacijos, kuriomis vadovausis kiekviena mokykla, nusistatydama savo vidaus naudojimosi tvarkas, atsižvelgdama į mokyklos bendruomenės poreikius“. 

Tai netiesa, darbo grupėje dažniau buvo kalbama priešingai: kad tik vieningi ir aiškūs nacionalinio masto sprendimai, vienodi visose ugdymo įstaigose, gali pradėti situaciją keisti.

Skaitmeninės etikos centras, 2025-06-11

Visa NUOLAT atnaujinama informacija apie inciatyvą dėl telefonų mokyklose – čia.

2025-02-14 Diskusija Iniciatyva „Iš telefonų – į mokyklą“ pasiekė politinį parlamentinį lygį
2025-02-05 Pranešimas Reikalingi sprendimai šalies mastu: iš telefonų – į mokyklą! 
2025-01-30 Kreipimasis 2025-01-30 Skaitmeninės etikos centro iniciatyva ir argumentai pokyčiams

PRENUMERUOTI Skaitmeninės etikos centro naujienas

Skaitmeninės etikos centro nuotraukos

Parašykite komentarą