ŠMSM rekomenduos mokykloms susitarti savarankiškai – to nepakanka, našta palikta mokykloms

Švietimo, mokslo ir sporto ministerija išmaniųjų telefonų ugdymo įstaigose temoje draudimo žodžio nenori. ŠMSM paruoštoms rekomendacijoms mokykloms nepritariame – esame įsitikinę, kad tai, ką rekomenduoja rekomendacijos – kiekvienai mokyklai dėl išmaniųjų naudojimo susitarti pačios – tam mokyklos turėjo visą pastarąjį dešimtmetį, tačiau ne visoms buvo paprasta susitarimus pasiekti.

Šiuo metu šis ŠMSM rekomendacijų dokumentas yra paskelbtas viešai ir iki 2025 m. birželio 27 d. dienos laukia visuomenės pastabų, sako ŠMSM.

Skaitmeninės etikos centro pastabas rekomendacijoms pateikėme šiame rašte. Skaitmeninės etikos centro siūlymai trumpai:

  • Užtikrinti galimybę visoms ugdymo įstaigoms šalyje turėti vieną, bendrą aiškų reguliavimą – įstatymu. Pasiūlymas mokykloms susitarti savarankiškai ir turėti tvarkas problemos nesprendžia, tik įšaldo ją ilgesniam laikui ir kitų politikų sprendimams.
  • Nepalikti užribyje ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo įstaigų. Reguliavimas būtinas nuo pat ankstyvojo amžiaus, o sprendimas dėl šių įstaigų priklauso nuo tų pačių institucijų.
  • Koreguoti rekomendacijas, kad jos realiai pradėtų spręsti perteklinio ekranų laiko problemą, kuri susideda iš ekrano laiko ugdymo įstaigoje ir ekrano laiko namuose (ir ugdymo, ir pramogų tikslais).
  • Nepalikti atviros spragos – asmeninių išmaniųjų naudojimo ugdymo procese galimybės. Mokykla neturi galimybių užtikrinti, kad per asmeninius išmaniuosius nebūtų pasiekiamas vaikams netinkamas ar žalojantis turinys; asmeniniai išmanieji neretai turi prisijungimus prie platformų, kuriomis neturėtų naudotis jaunesni nei 13-os metų vaikai; Mokytojui siūlant „pasiimti išmaniuosius“ ugdymo tikslais, jų neturintys vaikai lieka atskirtyje, patiria patyčias, o šeima patiria spaudimą įgyti vaikui išmanųjį, nors puikiai gali apsieiti ir be jo.
  • Siūlome rekomendacijoms būti rekomendacijomis: rekomendacija susitarti skamba kaip geras pasiūlymas, jeigu iki šiol tartis būtų buvę negalima arba problema iki šiol būtų buvusi nežinoma.  

Problemos mastas yra milžiniškas, todėl ir įrankiai ją suvaldyti turėtų būti adekvatūs, ko šios rekomendacijos nėra pajėgios atliepti.

Nepavargome kartoti, kad to nepakanka – įstatymu turėtų būti aiškiai ir konkrečiai apibrėžtas reguliavimas šalies mastu. 

ŠMSM rekomendacijų lydraštyje melagingai teigia, kad „bendru sutarimu“ darbo grupės nariai (taigi, ir Skaitmeninės etikos centras) nutarė, kad reikia būtent tokių rekomendacijų ir tokio leidimo – mokykloms susitarti savarankiškai).

Pabrėžiame, kad tai – netiesa. Ne tik mes, bet ir kiti darbo grupės nariai susitikimuose kartojo, kad rekomendacijų nepakaks.

ŠMSM planuoja Lietuvos Respublikos Seimui 2025 m. rudens sesijoje pateikti LR Švietimo įstatymo projektą, kuriuo pasiūlys reglamentuoti mobiliųjų telefonų ir kitų skaitmeninių įrenginių naudojimą – įstatymas įpareigotų kiekvieną mokyklą pasirengti savą tvarką. Be to, ŠMSM kviečia Seimą nesvarstyti anksčiau pavasarį pateiktų dviejų švietimo įstatymo projektų.

Raginame sprendimų priėmėjus Seime neatsižvelgti į ŠMSM parengtą siūlymą nesvarstyti šių dviejų Švietimo įstatymo pataisų projektų – neabejojame: klausimas nusipelno dėmesingos parlamentinės diskusijos.  

© Skaitmeninės etikos centras

2025-06-25

VISKAS APIE INICIATYVĄ Iš telefonų – į mokyklą (NUOLAT naujinama)