Pagalbos algoritmas vaikams ir paaugliams

Problemos atpažinimas

Atpažinti probleminį interneto naudojimą (PIN) nėra lengva mažiausiai dėl dviejų svarbių priežasčių:
1) nėra sutarta dėl diagnostinių kriterijų;
2) nepakanka standartizuotų ir patikimų instrumentų, turinčių tikslias PIN prognostines reikšmes.
Be to, PIN pasekmės – ypač kurį laiką – nėra tokios akivaizdžios ir vienareikšmės, kaip kitų priklausomybių atveju. 

Net ir atpažinus, kad interneto naudojimas jau yra problema, dar sunkiau yra pripažinti vaiko ir paauglio PIN, arba tai, kad būtent PIN yra „atsakingas“ už kitas, labiau matomas vaiko problemas – pavyzdžiui, visiškai dingusią motyvaciją mokytis, dalyvauti neformaliuose užsiėmimuose; pasikartojančius intensyvius galvos skausmus; antsvorį arba liesumą; nuotaikos sutrikimus nuo įniršio priepuolių iki visiškos apatijos; panikos priepuolius ir savižalą.

Atpažinti PIN labiausiai padeda žinios ir jų taikymas, todėl edukacijos vaidmuo yra svarbus.
Žinių jau turime (žr. skyrius
Elgesio priklausomybės, Probleminis interneto naudojimas, PIN vaikystėje ir paauglystėje), tereikia jomis naudotis patiems ir dalintis su kitais.

Siekiant atpažinti PIN, padeda kryptingas ir tikslingas domėjimasis, taigi būtinai užduokime klausimus, kurie padėtų ir mums, ir jauniesiems technologijų naudotojams ar jų tėvams į(si)vertinti, ar ir kokia PIN rizika yra.

 

Prof. dr. Roma Jusienė kalba plačiau apie PIN dirbant su vaikais:

Problemos pripažinimas (vaikai ir paaugliai)
Ikimokyklinis amžius. Klausimai tėvams
Pradinis mokyklinis amžius. Klausimai tėvams (PIN atpažinimas)
Mokyklinis amžius arba paauglystė
Paaugliai: ko klausti jų?
KAS PADEDA atpažinti ir pripažinti PIN
Sveikatos priežiūros specialistų veiksmai, įvertinant galimą PIN ir rekomenduojant pagalbą