Dr. Dainius Pūras apie telefonus mokyklose: nueita per toli, priemonių imtis būtina

Pastaruoju metu visuomenė aktyviai diskutuoja apie vaikų ir paauglių naudojimąsi asmeniniais išmaniaisiais įrenginiais mokyklose, kas tapo akivaizdžia problema, trikdančia ugdymo procesą. Kokios pasekmės laukia, jei nieko nedarysime? Ir ko dar, greta asmeninių išmaniųjų draudimo, turime nepamiršti.

Savo įžvalgomis dalijasi Dr. Dainius Pūras, žinomas vaikų ir paauglių psichiatras, žmogaus teisių gynėjas, buvęs Jungtinių Tautų specialusis pranešėjas sveikatos klausimais, kuris jau daug metų nagrinėja vaikų psichikos sveikatos ir gerovės temas, pabrėždamas, kaip svarbu užtikrinti jų emocinę pusiausvyrą ir sveiką socializaciją.

Kodėl pritariate iniciatyvai „Iš telefonų – į mokyklą“, raginančiai drausti asmeninius išmaniuosius ugdymo įstaigose?

Šiaip jau nesu draudimų šalininkas, jų kolekcionuoti nesinori. Mes, suaugusiųjų pasaulyje, dažnai susitelkiame ties tikromis arba tariamomis grėsmėmis, tykančiomis mūsų vaikų, ir kuriame naujus draudimus, užuot stiprinę jų atsparumą ir puoselėję jų vaikystę kūrybiškais būdais.

Tačiau kalbant apie išmaniųjų telefonų naudojimą, tenka pripažinti, kad nueita per toli, ir priemonių imtis būtina. Esame pasiekę ribą, kai būtina imtis pokyčių nacionaliniu lygmeniu – todėl pritariu draudimui, o ne tik ribojimui.

Mokykla yra puikus žmonijos išradimas, ir ji skirta ne tik žinioms įgyti. Tai vieta, kurioje vaikai mokosi bendrauti ir prasmingai gyventi, o tas bendravimas ir gyvenimas turi vykti tikrame, o ne virtualiame pasaulyje.

Tikiu, kad sprendimas drausti asmeninių išmaniųjų naudojimą, ypač pamokų metu, padės vaikams išlikti susikaupusiems, geriau įsitraukti į mokymosi procesą ir labiau bendrauti tarpusavyje.

Bet, suprantame, vien draudimų nepakaks. Kuo dar svarbu rūpintis ir ko nepamiršti?

Tikrai ne. Svarbu, kad draudimas nebūtų suvokiamas kaip dar viena baudžiamoji akcija, todėl būtina prevencinė strategija ir mokinių įtraukimas į sprendimų priėmimo procesą. Antra, nebegaiškime laiko įrodinėdami problemos mastą – akivaizdu, kad labiausiai pažeidžiami vaikai ir paaugliai, kurių pažeidžiamumas gali būti tiek biologinis, tiek psichologinis, tiek socialinis, yra labiausiai paveikiami priklausomybių.

Pirmiausia turime spręsti kartų problemą per tarpusavio dialogą, įtraukdami mokinius ne apsimestiniu, o realiu būdu – jie mus stebi ir gali pagrįstai reikalauti, kad pokyčius pradėtume nuo savęs.

Labai norėčiau, kad prie šio, kaip ir prie kiekvieno kito draudimo, pridurtume kelias išradingas, vaikams ir paaugliams draugiškas ir prieinamas priemones.

Reikia pasiūlyti alternatyvas – konkurencingas ir patrauklias veiklas, kurios būtų realus atsakas į jų poreikius, o būdamos saugios, juos džiugintų ir skatintų jų emocinę bei socialinę raidą. Tai gali būti įdomūs užsiėmimai pertraukoms, bendruomeniniai projektai, kūrybinės dirbtuvės ar net žaidimai, kurie skatintų bendravimą ir kritinį mąstymą.

Koks būtų Jūsų palinkėjimas tėvams ir ugdymo įstaigoms šiuo klausimu?

Svarbiausia – suprasti, kad technologijos nėra blogis, tačiau jų naudojimas turi būti apgalvotas ir saikingas. Tėvams ir mokytojams linkiu ne tik nustatyti taisykles, bet ir kurti aplinką, kurioje vaikams patiems norėtųsi bendrauti gyvai, kurti, tyrinėti ir atrasti pasaulį ne tik per ekraną, bet ir per realų gyvenimą.

Mokyklos jau turi iniciatyvų ir joms sekasi, tačiau visa ugdymo sistema turėtų kurti ne tik virtualią, bet ir prasmingą realią aplinką. Problema neapsiriboja tik mokyklomis – tai platesnė socialinė tema, susijusi su emocine gerove ir draugiškų paslaugų trūkumu pažeidžiamiems vaikams. Norint rasti ilgalaikius sprendimus, būtinos kūrybiškos inovacijos, tada galėsime tikėtis sėkmės.

Norint plačiau susipažinti su tema – kviečiame peržiūrėti Diskusiją „Iš telefonų – į mokyklą“ – dėl mobiliųjų telefonų ribojimo mokyklose“, kurioje dr. Dainius Pūras taip pat pateikia svarių argumentų dėl mobiliųjų telefonų draudimų mokyklose.

© Tekstą parengė iniciatyvos savanorė Brigita Bielskė. Dėkojame!
© Skaitmeninės etikos centras


Iniciatyva: https://telefonaimokykloje.e-etika.lt/

Žinios ir naujienos apie iniciatyvos eigą

2025-03-05 Interviu. Švietimo konsultantė Laura Tekorė: norėčiau, kad vaikai kurtų gyvą santykį su pasauliu
2025-02-26 Komentaras. Vaikams prie ekranų laikas „užsegti saugos diržus“
2025-02-24 Pranešimas žiniasklaidai: Iniciatyva „Iš telefonų – į mokyklą“: sprendimų laukia jau daugiau nei 200 organizacijų | Skaitmeninės etikos centras
2025-02-14 Iniciatyva „Iš telefonų – į mokyklą“ pasiekė politinį parlamentinį lygį. Diskusija Seime
2025-02-05 Pranešimas žiniasklaidai Reikalingi sprendimai šalies mastu: iš telefonų – į mokyklą! 


Iniciatyvą neatlygintinai vykdo Skaitmeninės etikos centras, nepriklausoma, pelno nesiekianti organizacija. Galite prisidėti paremdami, dalindamiesi šia žinia plačiau arba prisijungdami savanoriauti.