Reaguosime: būtina koreguoti Vyriausybės programos plano projektą

LR Vyriausybės priemonių plane radosi formuluotė, kuri net iš dalies neatitinka ekspertų, specialistų, mokslininkų bei didžiulio būrio vaikų ir jaunimo gerove bei sveikata suinteresuotų organizacijų teiktų siūlymų sprendimų priėmėjams, kaip spręsti asmeninių išmaniųjų įrenginių naudojimo ugdymo procese problemą.

Vasario 5 d. paskelbus viešą nacionalinę iniciatyvą „Iš telefonų – į mokyklą“, palaikymą jai iki šios dienos išreiškė jau per 3700 žmonių ir per 200 organziacijų – tai asociacijos, sąjungos, fondai, bibliotekos, ugdymo įstaigos, leidyklos, agentūros, AB, UAB, VšĮ, MB ir kt.

LR Vyriausybės programos nuostatų įgyvendinimo plano projekte punktas 3.5.2. rašoma taip: “Teisės aktais įtvirtinti ribojimus dėl mobiliųjų telefonų naudojimo bendrojo ugdymo mokyklose pamokų metu, mažinant žalingą skaitmeninių technologijų poveikį vaikų psichikos sveikatai”. Įgyvendinti iki: 2026 m. IV ketv. Atsakinga: SAM, dalyvaujanti institucija: ŠMSM (PRIORITETAS – Žmogaus teisių principais grįstos psichikos sveikatos vystymas ir psichologinei gerovei palankios aplinkos kūrimas).

Taip suformuluotas veiksmas nesprendžia problemos, kurią aiškiai mato visos suinteresuotosios pusės, pasirašiusios iniciatyvos dokumentą.

Atkreipiame dėmesį į tris dalykus: žodį „ribojimas“, laiką – „pamokų metu“ ir terminą, iki kada veiksmas įgyvendinamas.

  1. „Ribojimas“. Svarbu įvardinti aiškų veiksmą – draudimą, o ne ribojimą. Palikus tokią formuluotę, kokia yra dabar, mokykloms teks atsakomybė užtikrinti, kad asmeniniais išmaniaisiais per pamokas būtų naudojamasi tik ugdymo tikslais, o ne susirašinėjimams, žaidimams, pornografijos žiūrėjimui, socialinių tinklų naršymui, interneto naujienų sekimui ir t. t. – ką užtikrinti yra itin sudėtinga. Vaikai ir paaugliai tokiu atveju bus toliau paliekami be priežiūros internete, akumuliuosis jų laikas prie ekranų, o dėmesio fragmentacija išliks aktyvi ir skaitmeninė blaška trukdys ugdymo procesui. Draudimas svarbu ir dėl šių aspektų:
    • Didelė dalis mokyklų neužtikrina interneto turinio filtravimo priemonių, todėl vaikai gali pasiekti netinkamą turinį (pornografija, seksualizuotas turinys).
    • Didžioji dalis patyčių vaizdinės informacijos sukuriama mokykloje arba jos teritorijoje (rodo 2024 m. RRT duomenys).

Daugiau argumentų, kodėl mūsų šaliai reikalingas sprendimas dėl aiškaus „draudimo“, kuris iš tiesų reiškia ne galimybių atėmimą, o rūpestį, apsaugą ir saugių ribų brėžimą dėl vaikų gerovės – čia.

2. „Pamokų metu“. Svarbu užtikrinti vaikų ir jaunimo galimybę socializuotis, judėti ir ilsėtis per pertraukas be ekranų. Paliekant galimybę naudotis asmeniniais išmaniaisiais per pertraukas, kenkiame prioritetui kurti psichologinei gerovei palankią aplinką.  

  • Socialinių įgūdžių ugdymo svarba. Pertraukos yra skirtos socialiniam bendravimui tarp mokinių, tačiau telefonų naudojimas per jas mažina gyvo bendravimo galimybes. Vaikai ir paaugliai linkę pasinerti į virtualų bendravimą ar socialinius tinklus, vietoje to, kad užmegztų ryšius su bendraamžiais realiame gyvenime.
  • Patyčių ir socialinio spaudimo mažinimas. Telefonai yra pagrindinė priemonė patyčioms internete plisti. Leidžiant juos naudoti per pertraukas, išlieka galimybė greitai dalintis įžeidžiančiu turiniu, nuotraukomis ar žinutėmis, taip skatinant emocinę įtampą tarp mokinių.
  • Smegenų poilsio būtinybė. Pertraukos turėtų būti skirtos smegenų poilsiui ir pasiruošimui kitai pamokai. Galimybė naudotis telefonu pertraukų metu palaiko nuolatinį sensorinį dirginimą, kuris trukdo atsigauti nuo informacijos pertekliaus, didina nerimą ir mažina gebėjimą susikaupti.
  • Probleminio interneto naudojimo mažinimas ir mažesnė priklausomybės rizika. Laikas prie ekrano per pertraukas akumuliuojasi, primename ir pabrėžiame, kad laiko prie ekrano trukmė yra prognostinis probleminio interneto naudojimo (priklausomybės) veiksnys, be to, laiko prie ekranų trukmė siejasi su depresija, nerimu. Jei telefonai leidžiami per pertraukas, mokiniai nepailsi nuo ekranų, o tik dar labiau gilina priklausomybės riziką. Tai ypač pavojinga besivystančiam vaikų ir paauglių smegenų funkcionavimui.
  • Skaitmeninio triukšmo eliminavimas. Vien tik telefono buvimas šalia mažina kognityvinius gebėjimus, nes smegenys dalį resursų skiria pagundai jį tikrinti įveikti. Leidžiant telefonus per pertraukas, mokiniai grįžta į pamokas su mažesniu dėmesio rezervu ir didesniu noru pasinerti į skaitmeninį pasaulį vos pasitaikius galimybei.
  • Fizinio aktyvumo skatinimas. Mokyklose, kuriose telefonai draudžiami ir per pertraukas, mokiniai daugiau juda, dalyvauja žaidimuose ar kitose veiklose, kas yra būtina jų fizinei ir psichikos sveikatai.
  • Aiškių ribų ir nuoseklumo užtikrinimas. Jei telefonai draudžiami tik per pamokas, bet leidžiami per pertraukas, tai sukuria nenuoseklią sistemą, kurioje mokiniams sunku suprasti, kada ir kodėl jiems leidžiama ar draudžiama naudotis telefonais, gausu pagundų. Nuoseklus draudimas ugdymo įstaigose užtikrina aiškesnę discipliną.

3. Terminas. Sprendimo atidėlioti negalime vėliau nei 2025 m. IV ketv. 2026-ųjų pabaigoje ko gero gali tekti kalbėti apie būtinybę griežtinti netgi ir mūsų dabar siūlomus draudimus, nes problema itin gili. Šalies psichikos sveikatos ekspertai, sveikatos specialistai vieningi: riba yra peržengta, vaikų ir jaunimo psichikos sveikatos rodikliai prasti ir toliau blogėja, o įtaką tam išmaniųjų technologijų probleminis naudojimas daro didžiulę.  todėl įvykdymo data neturėtų būti vėlesnė nei 2025 m. IV ketv.

Pabrėžiame, kad LR Vyriausybės programos nuostatų įgyvendinimo plane ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo įstaigoms šiuo klausimu neskirta dėmesio, todėl atsižvelgiant į tai ir į aukščiau dėstomus punktus, prašome koreguoti priemonių plano punktą 3.5.2. formuluojant jį taip:

Teisės aktais įtvirtinti draudimą naudotis asmeniniais išmaniaisiais įrenginiais viso ugdymo proceso metu, taip pat ir per pertraukas ikimokyklinio, priešmokyklinio ir bendrojo ugdymo įstaigose, nuo 1 iki 10 klasės.  

Prašome atsižvelgti į asmeninių išmaniųjų draudimo ugdymo įstaigose inciatyvą palaikančių organziacijų ir kompetentingų asmenų pritarimą būtent tokiai formuluotei, į pateiktus argumentus, faktus ir tyrimų duomenis, į ekspertų ir mokslininkų rekomendacijas, į išreikštą visuomenės palaikymą.

Šis kreipimasis iki priemonių plano tvirtinimo bus pateiktas sprendimų priėmėjams.

Skaitmeninės etikos centras


Iniciatyva: https://telefonaimokykloje.e-etika.lt/

Žinios ir naujienos apie iniciatyvos eigą

2025-03-05 Interviu. Švietimo konsultantė Laura Tekorė: norėčiau, kad vaikai kurtų gyvą santykį su pasauliu
2025-03-04 Interviu. Dr. Dainius Pūras apie telefonus mokyklose: nueita per toli, priemonių imtis būtina
2025-02-26 Komentaras. Vaikams prie ekranų laikas „užsegti saugos diržus“
2025-02-24 Pranešimas žiniasklaidai: Iniciatyva „Iš telefonų – į mokyklą“: sprendimų laukia jau daugiau nei 200 organizacijų | Skaitmeninės etikos centras
2025-02-14 Iniciatyva „Iš telefonų – į mokyklą“ pasiekė politinį parlamentinį lygį. Diskusija Seime
2025-02-05 Pranešimas žiniasklaidai Reikalingi sprendimai šalies mastu: iš telefonų – į mokyklą! 


Iniciatyvą neatlygintinai vykdo Skaitmeninės etikos centras, nepriklausoma, pelno nesiekianti organizacija. Galite prisidėti paremdami, dalindamiesi šia žinia plačiau arba prisijungdami savanoriauti.